En terwijl de WPPSI-III-NL ontwikkeld en genormeerd wordt voor de Nederlandse markt, is in 2003 de WISC-IV al op de markt gebracht in Amerika. Inmiddels ziet het er naar uit dat ook deze test in Nederland op de markt gaat komen, al blijft de vraag wanneer.
De WISC-IV is behoorlijk veranderd in vergelijking met zijn voorganger de WISC-III-NL. De grootste verandering is misschien wel het schrappen van het Verbale IQ en Performale IQ. De WISC-IV berekent het Totaal IQ en vier factorscores, namelijk Verbaal Begrip, Perceptuele Redeneerfactor, Werkgeheugen en Verwerkingssnelheid.
De Amerikaanse uitgever geeft aan dat deze versie van de Wechsler-test meer aandacht heeft voor gebieden als werkgeheugen, aandacht en fluid reasoning. Mede hierdoor zou de test betrouwbaarder zijn geworden.
Behalve deze ingreep, is de indeling in subtesten ook aangepast. De test bestaat uit 10 ‘hoofdtesten’ en 5 additionele testen. De subtesten Doolhoven en Plaatjes ordenen zijn helemaal verdwenen, Rekenen en Informatie zijn aanvullende testen geworden.
Uiteindelijk bevat de WISC-IV de volgende subtesten:
Verbaal Begrip: Overeenkomsten, Woordenschat, Begrijpen, Informatie, Word Reasoning.
Perceptuele redeneerfactor: Blokpatronen, Picture concepts, Matrix Redeneren, Onvolledige tekeningen.
Werkgeheugen: Cijferreeksen, Letter-Number Sequencing, Rekenen.
Verwerkingssnelheid: Substitutie, Symbolen Vergelijken, Cancellation.
Subtesten
Wat houden deze subtesten nu precies in?
Verbaal Begrip
Bij de Factor Verbaal Begrip komt één nieuwe subtest voor, namelijk Word Reasoning. Het kind krijgt een serie aanwijzingen welke een bepaald woord omschrijven en het kind moet raden wat er omschreven wordt. Bij Overeenkomsten wordt het kind gevraagd om verbanden tussen twee zaken te leggen (vb: “wat is de overeenkomst van rood en blauw?” antw: “het zijn allebei kleuren”.) Bij Woordenschat moet het kind zo gedetailleerd mogelijk uitleggen wat een woord betekent, bijvoorbeeld een sprookje. Het onderdeel Begrijpen onderzoekt het begripsniveau van een kind. Het kind krijgt vragen over hedendaagse situaties en waarom we bepaalde dingen doen (vb: “Waarom dragen we schoenen?”). En tot slot, Informatie, dit onderdeel meet de algemene kennis van het kind en bestaat uit kennisvragen, zoals “wie is Columbus?” en “hoeveel uur zitten er in een dag?”.
Perceptuele Redeneerfactor
Deze factor bevat twee nieuwe subtesten: Picture concepts en Matrix Redeneren. Bij Picture concepts krijgt het kind twee of drie rijen met foto’s. De opdracht is dan om uit elke rij één foto te kiezen met een gemeenschappelijke kenmerken (vb: dieren, kleuren, vormen etc.). Matrix Redeneren bevat een Matrix waarin één vakje ontbreekt het kind moet dan het goede antwoord uit 5 alternatieven kiezen. Blokpatronen is het onderdeel waarin het kind figuren namaakt met blokjes met rode en witte zijden. Bij Onvolledige Tekeningen, de naam zegt het al, ontbreekt er iets op een afbeelding. De taak voor het kind om dit aan te wijzen en te benoemen.
Werkgeheugen
Ook deze factor bevat een nieuw onderdeel, namelijk Letter-Number Sequencing. Zoals de titel al een beetje doet vermoeden wordt het kind gevraagd om een rij letters en cijfers hardop voor te lezen en ze vervolgens in alfabetische en oplopende volgorde te herschikken. Daarnaast bevat dit onderdeel het oude vertrouwde Rekenen (redactiesommen) en Cijferreeksen, waarbij het kind een reeks cijfer moet herhalen, zowel voorwaarts als achterwaarts.
Verwerkingssnelheid
Deze factor heeft ook een nieuw onderdeel gekregen, Cancellation. Bij dit onderdeel krijgt het kind gestructureerde en ongestructureerde tekeningen te zien en moet het binnen een bepaalde tijd de target-afbeelding vinden. Bij Substitutie krijgt het kind een blad met 1 t/m 9 met daarbij behorende symbolen. Onder deze ‘doelregel’ staan allemaal cijfers door elkaar heen met lege vakjes eronder. Het kind moet, eveneens binnen een bepaalde tijd, zoveel mogelijk symbolen bij de cijfers zetten. Het onderdeel Symbolen Vergelijken heeft ook een tijdslimiet. Bij dit onderdeel wordt het kind gevraagd om na te gaan of een het symbool links voorkomt in het rijtje van 3 à 4 symbolen rechts.
14 reacties op “WISC-IV”
Fijn, zo’n helder stukje over de WISC-IV! Zeker omdat ik heb afgesproken dit voor volgende week even uit te zoeken.. (Wat sta jij hoog bij Google trouwens!)
Fijn dat ik je kan helpen Meike! IK ben heel benieuwd hoe hij in de praktijk is. De nieuwe WPPSI is trouwens echt een verbetering (misschien ook een goede investering. Waarschijnlijk is de Cotan namelijk positief over de nieuwe WPPSI)!
Geachte mevrouw Coorn-Baaij,
Met veel interesse (en plezier)bezoek ik uw website regelmatig. Compliment!
Met vriendelijke groet,
Kasper Ponte
http://www.hoogbegaafd.nu
Beste mevrouw Coorn-Baaij,
Hebt u een idee wanneer de nieuwe WISC IV op de Belgische/Nederlandse markt komt? Denkt u dat het nog zinvol is om de WISC III aan te kopen? (ik denk aan het opstarten van een eigen praktijk…).
Vriendelijke groeten.
Dag Moniek, ik heb dezelfde vraag als Cin: is het nog zinvol een WISC III aan te schaffen?
Hartelijke groet,
Nienke
Beste Moniek,
Ook ik zit met dezelfde vraag als bovenstaande dames. Is het nog zinvol een Wisc III aan te schaffen?
Tevens mijn complimenten over de website!
Vriendelijke groet,
Fieke
Beste allemaal!
Vandaag heb ik nogmaals contact gehad met Pearson. De WISC-IV gaat zeker weten niet verschijnen op de Nederlandse markt. Er wordt in Nederland meteen gekozen voor de WISC-V. Het is echter een lang traject voor een Amerikaanse test geschikt is voor de Nederlandse markt. Doordat Pearson er nauw bij betrokken is kan het misschien wel wat sneller dan gebruikelijk, maar dan nog gaat het zeker nog een flinke
tijd duren voordat de WISC-V in Nederland uitkomt. Wanneer je dus nu overweegt om de WISC-III aan te schaffen bijvoorbeeld voor een eigen bedrijf, is dit toch een goed idee denk ik om te gaan doen. Het gaat echt nog wel een hele tijd duren (lees: minstens een jaar, maar waarschijnlijk nog veel langer) alvorens de WISC-V er is.
Groeten,
Moniek
Ondertussen zijn we een jaar verder dan bovenstaande reactie over de mogelijke uitgave vna de WISC-V. Hoe staat het er nu voor? Ziet het er naar uit dat deze binnen afzienbare tijd in nederland wordt uitgegeven of kan ik ook nog beter de WISC-III bestellen?
Vriendelijke groet,
Karen
Beste Karin,
Helaas. Ondanks dat we een jaar verder zijn kan Pearson nog niets aangeven over de WISC-V. Ze hebben nog geen prognose o.i.d. Wanener je dus intelligentieonderzoek wilt doen, zul je dus de WISC-III NL nodig hebben.
Mvg,
Moniek Coorn-Baaij
Hoi Moniek,
Is er ondertussen al meer bekend over de uitgave van de WISC-V?
Kan deze test trouwens door iedereen worden aangeschaft, of is hiervoor een BIG-registratie (of enige andere registratie) nodig?
Vriendelijke groeten, Inge
Hoi Moniek,
Ook bij mij speelt de vraag: wanneer komt de WISC-V uit en kan ik deze zonder BIG-registratie maar wel met diploma pedagogische wetenschappen aanschaffen?
MVG Kim
Hallo Kim,
Er is nog weinig bekend over wanneer de WISC-V uitkomt. Als je eem master in de psychologie of (ortho)pedagogiek hebt mag je nu de WISC-III afnemen. Ik ga er van uit dat dat straks voor de WISC-V ook gaat gelden. Intelligentietests vallen namelijk onder kwalificatie B (zie ook de site van Pearson).
Zodra er wat bekend is over de WISC-V zal ik daarover publiceren.
Mvg,
Moniek Coorn-Baaij
Beste Moniek,
Is er inmiddels al meer bekend over de WISCV en wanneer deze op de markt komt in Nederland?
Hartelijke groet,
Jessica Hebly
Beste Jessica,
Hartelijk dank voor je berichtje. Pearson verkoopt momenteel de WISC-V-NL al. Misschien goed om de site van yaron Kaldenbach te blijven volgen (www.apollopraktijk.nl). Hij gaat de WISC-V-NL goed volgen en bijv in kaart brengen of er nog kinderziektes zijn die aangepakt moeten worden. De normen van de WISC-III-NL zijn nog goed dus deze test is nog goed te gebruiken.
Hartelijke groet,
Moniek