Informatie van de testuitgever
De Bourdon-Vos Test is bedoeld voor kinderen van 6 tot en met 17 jaar waarbij men de aandacht en concentratie wil meten. De test bestaat uit een blad met 33 regels van elk 24 stipsfiguren. Het kind moet zo snel mogelijk bepaalde figuren doorstrepen. Zowel de snelheid als de nauwkeurigheid wordt gemeten. De test wordt individueel afgenomen en de afnameduur is variabel.
De Bourdon-Vos-Test wordt uitgegeven door Pearson en kost ongeveer 260,- incl. BTW.
Cotanbeoordeling
Uitgangspunten bij de testconstructie: goed
Kwaliteit van de testmateriaal: goed
Kwaliteit van de handleiding: voldoende
Normen: onvoldoende (verouderd)
Betrouwbaarheid: voldoende
Begripsvaliditeit: voldoende
Criteriumvaliditeit: onvoldoende (geen onderzoek)
Eigen ervaring:
Wanneer ik de Bourdon-Vos introduceer geef ik vaak bij het kind aan dat het niet zo’n leuke test is. Veel kinderen beginnen vaak enthousiast, maar vinden al snel dat de taak saai is. De scoorsleutels maken het scoren eenvoudig. Tevens zijn de normtabellen goed af te lezen. Wel jammer dat de normen verouderd zijn, waardoor er geen betrouwbare kwalitatieve analyse gedaan kan worden. Zelf vind ik de observaties heel belangrijk bij deze test. Je observaties kan je dan weer mooi afzetten tegen de grafiek van regeltijden zodat je hypothesen kan toetsen aan de hand van de grafiek en observaties.
12 reacties op “Test review: De Bourdon-Vos Test”
Beste,
tijdens opzoekwerk voor mijn scriptie las ik dat de UGent rond 2005 nieuwe normen gepubliceerd zou hebben voor de BVT, deze kan ik echter niet terug vinden. Weet u hier iets meer van?
alvast bedankt!
Beste Christine,
Ik weet hier niets van af. Ik heb even gegoogled en zie dat de conclusie van dit onderzoek mede is geweest dat andere testen, zoals de TEA-Ch beter aandacht onderzoeken. Tevens lees ik wel ergens dat ze het aan de Belgische Pearsons (vroeger Swets) hebben aangeboden, maar hierover kan ik bij Pearson niets terugvinden.
Groeten,
Moniek
Beste Moniek,
Op de site van het COTAN en van de uitgever van de test staat dat de Bourdon-Vos test individueel afgenomen moet worden. Is het in uw ogen ook mogelijk om dit klassikaal te doen?
Met vriendelijke groet,
Manouk van Vliet
Beste Manouk,
Helaas is dat niet mogelijk. Je moet namelijk per regel de tijd bijhouden en de totale tijd dat een kind bezig is.
Mvg,
Moniek Coorn
Beste Moniek,
Hoe wordt hiermee vervolgens de concentratie gemeten? De snelheid en de nauwkeurigheid zijn bekend, maar hoe kun je vervolgens bepalen of de ene proefpersoon een betere concentratie vertoonde dan de ander?
Ik onderzoek namelijk de invloed van achtergrondmuziek op de concentratie, maar begrijp niet hoe ik met deze test de verbanden kan leggen.
Ik hoop dat u mij kan helpen.
Met vriendelijke groet,
Shade Iro-Omo
Beste Shade,
Concentratie kan zich op meerdere manieren laten zien: verzwakte concentratie kan leiden tot slordigheidsfouten dus een zwakke score op nauwkeurigheid. Maar ook door een trager manier van werken dus een zwakke score op snelheid. daarnaast kun je een grafiek maken van de regentijden en kijken of er veel fluctuaties zijn. Je zal voor je onderzoek dus goed moeten operationaliseren hoe je concentratie met de Bourdon vos wilt meten. Daarbij zijn de normen sterk verouderd dus moet je ook nadenken of dit een betrouwbare test is. Ik zou je dan adviseren om de D2 af te nemen. Deze is betrouwbaarder en de scoring en afname is prettiger.
Hopelijk kun je hier wat mee. Veel succes met je onderzoek.
Met vriendelijke groet,
Moniek Coorn-Baaij
Beste Moniek,
Ik doe mijn profielwerkstuk over de invloed van een lichamelijke inspanning op concentratievermogen vlak na deze inspanning. Wij zijn inmiddels bijna klaar met de literatuurstudie en wij waren van plan om ook een praktisch onderzoek uit te voeren. Het groffe idee was om in een gymklas aan het begin van de les de d2 af te nemen, dan de leerlingen te laten sporten, en vervolgens aan het eind van de les weer de d2 af te nemen. Is dit mogelijk? Kan de d2 klassikaal afgenomen worden? Zo ja, waar zouden wij die dan kunnen verkrijgen? Zo nee, weet u dan misschien een alternatieve manier om dit te onderzoeken?
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Eeke Renkema
Beste Eeke,
Wat een interessant onderzoek. De D2 is eigenlijk bedoeld om individueel af te te nemen. Testversie n strepen per regel de ‘d’tjes aan. Per regel is er beperkt de tijd. Als de tijd verstreken is, moet de persoon naar de volgende regel. Als testonderzoeker bewaak je de tijd en geef je door als er naar een nieuwe regel gegaan moet worden. In theorie kun je het kom klassikaal doen mits de instructie maar goed is en je testpersonen echt bewust zijn dat ze zich hieraan kunnen houden. Als je het individueel afneemt kun je dit dus observeren en bijsturen. Aan de andere kant heb je binnen 10 minuten de test afgenomen. Ik weet niet hoeveel mensen je wilt meenemen in je onderzoek en hoeveel mensen je kan laten observeren, maar je zou bijvoorbeeld wel klassikaal kunnen afnemen en hulp van docenten of medeklasgenoten van jou in kunnen zetten als observanten. Ik zou oppassen dat de observanten niet zelf ook de D2 in moeten vullen omdat ze dan al gezien hebben hoe het werkt en dit mogelijk je data beïnvloed. Beetje afhankelijk wat jullie literatuurstudie opleverde zou je ook kunnen kiezen voor wel individuele afname en dan bijvoorbeeld 15 minuten (coopertest?) inspanning en dan effect op concentratie meten door weer de D2 af te laten nemen. omdat je je proefpersonen dan en individuele inspanning laat leveren kun je terwijl persoon 1 rondjes loopt persoon 2 de voormeting doen etc.
De D2 kun je bij hogrefe bestellen, maar er zit wel een duurder scoringsprogramma bij. Die heb je helaas wel nodig.
Alternatief is de Bourdon vos, maar die is verouderd en als je die klassikaal wilt afnemen mis je de data van de regeltijden tijdens de test. Dit is op zich niet erg afhankelijk van je vraagstelling. Met de Bourdon maak je een analyse van de totale snelheid en de totale nauwkeurigheid. De regeltijden geven een indicatie of de aandacht heel erg fluctueerde.
Kun je hier wat mee?
Met vriendelijke groet,
Moniek Coorn
Beste Eeke,
Ik doe mijn profielwerkstuk over hetzelfde onderwerp. Hoe heb je uiteindelijk je onderzoek gedaan? Klassikaal of individueel?
Ik gebruik de scorehulp van de Apollopraktijk en zie dat er als SD 2 uitkomt. Hoe moet ik dit interpreteren? Tov van welk gemiddelde?
Vriendelijke groeten,
Anne
Beste Anne,
Hartelijk dank voor je bericht. Ik gebruik deze scorehulp eigenlijk nooit, dus meteen even gekeken. Wat de scorehulp doet is volgens mij de scores afzetten tegen eigen profiel. Dus een SD van 2 betekent volgens mij dat de scores 2 standaardeviatie afwijkt van het gemiddelde van de client. Ik zie alleen niet of deze scorehulp rekening houdt met gemiddelde van een leeftijd (zoals wel in de handleiding staat waar je de gemiddelde regeltijd opzoekt in tabel met leeftijden).
Maar misschien goed om ook even te chekcen bij de ontwikkelaar en haar een mailtje te sturen (zie ook in de scorehulp).
Met vriendelijke groet,
Moniek Coorn-Baaij
Beste collega,
Tijdens het zoeken naar iets anders op internet, zie ik toevallig dit bericht. De Bourdon-Vos scorehulp die op de website van Apollo Praktijk staat, berekent gewoon ‘droog’ de standaarddeviatie (sd), net als onder meer de gemiddelde regeltijd. Met die gegevens kan vervolgens in de handleiding per leeftijd opgezocht worden op deze scores daarbij passen of daarvan afwijken. De Scorehulp is dus enkel een ‘rekentool’ (te gebruiken in combinatie met de testhandleiding), die handmatige berekening van sd en gemiddelden uit handen neemt. Dat scheelt tijd en is minder foutgevoelig.
Hartelijke groet, mail me gerust bij vragen,
Yaron Kaldenbach
http://www.apollopraktijk.nl